– spørgsmålet om præcist hvordan arkitekturen påvirker os, har bl.a. Arkitektforeningen ønsket svar på.
Som Arkitekt har jeg klare intentioner om hvordan rum, lys, indretning, placering af funktioner m.v. skal påvirke mennesker i rummene. Men virker det?
I udviklingen af en ny fællesbygning til Struer Fri Fagskole er rummene udviklet med udgangspunkt i skolens pædagogiske visioner og vores lange erfaring med at skabe arkitektur med fokus på livet mellem væggene.
Struer Fri Fagskole har sammen med Christian Christrup Kjeldsen fra Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse ved Aarhus Universitet sat sig for at undersøge skolens arbejde med eleverne før og efter vi har udviklet og bygget deres nye fællesbygning.
Struer Fri Fagskole skriver om forskningsprojektet:
“Forskningssamarbejde om Virkestedet: En undersøgelse af bygningens indvirkning på elevernes udvikling og læringsmiljø 📈📚
Struer Fri Fagskole er stolte over at samarbejde med Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse ved Aarhus Universitet i et forskningsprojekt, der løber frem til 2027.
Projektet undersøger, hvordan Virkestedet – vores nye bygning designet til at fremme kreativitet, praktisk læring og fællesskab – og de nye pædagogiske tiltag påvirker elevernes personlige, faglige og sociale udvikling.
Christian Christrup Kjeldsen, lektor ved Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse, er en af de forskere, der arbejder på projektet, og sammen med sit team følger han elevernes udvikling gennem interviews og spørgeskemaer, udført både i år samt igen i 2025 og 2026. Dette giver et unikt indblik i, hvordan bygningens fysiske rammer og de pædagogiske metoder kan skabe positiv forandring i elevernes læringsoplevelse.
“Vi vil belyse, hvordan den nye bygning og de nye pædagogiske tiltag påvirker elevernes personlige, faglige og sociale udvikling,” fortæller Christian.
Forskningsresultaterne vil ikke alene styrke Struer Fri Fagskoles fremtidige pædagogiske arbejde, men også bidrage med viden, som kan inspirere andre uddannelsesinstitutioner.
Forskningsarbejdet har allerede omfattet en workshop med skolens medarbejdere, der fokuserede på at udforske de pædagogiske muligheder i Virkestedet. De kommende år vil bygge videre på dette gennem yderligere interviews og spørgeskemaer.
Vi ser frem til at kunne dele projektets resultater i 2027 og håber, at indsigterne vil bidrage til en bredere forståelse af, hvordan læringsmiljøer som Virkestedet kan styrke trivsel og faglig udvikling i en moderne skolekontekst.”
Det bliver spændende at få forskningsbaseret viden om samspillet mellem arkitektur og pædagogik – og svar på hvordan de mange tanker der ligger bag de runde bygningskroppe virker i praksis.
A.P. Møller Fonden har muliggjort projektet med gavmild støtte.
Hvis du har nogle spørgsmål kan du altid ringe til direkte til os – vi svarer dem glædeligt!